Vad är en Digital Transport?

Det är ett begrepp som kan kräva en förklaring. I hifi-sammanhang kan man ofta dela upp saker i mindre, specialiserade delar som enskilda kan vara betydligt bättre än en sammansatt produkt En integrerad förstärkare till exempel består av ett försteg och ett slutsteg i samma chassi. En receiver innehåller även en radiodel. Men oftast får man ett bättre resultat om man har separata delar för var uppgift. Till exempel om man använder en skivpelare, så är ett fristående RIAA-steg betydligt bättre än ett som är inbyggt i förstärkaren (eller försteget).

En CD-spelare blir nästan alltid bättre om man har en separat D/A-omvandlare, än den inbyggda. I det fallet agerar CD-spelaren ”transport” till D/A omvandlaren. Det finns också ”rena” CD-transporter som saknar inbyggd D/A-omvandlare och bara har digitala utgångar.

I nutid är det streaming som gäller, antingen från en abonnerad tjänst, som Tidal, Qobuz, Deezer och Spotify via internet, eller från en NAS-server med lagrad musik och via plattformar som ROON och Squeezebox.

Om man köper en streamer idag består den egentligen av två delar: En digital transport (som tar emot informationen) och en D/A-Omvandlare. I nästan alla fall vinner man på att gå förbi den inbyggda D/A-omvandlaren och mata en separat D/A-omvandlare för bättre ljud. Men det finns mer att vinna. Man kan använda en ren digital transport.

SOtM är ett företag som specialiserat sig på signalhantering INNAN den skickas till D/A-omvandlaren. För även här finns stort utrymme för förbättringar.

Förutom nätverksspelarna har SOtM en rad produkter som hjälper dig att optimera ditt nätverk för musikåtergivning. Det låter som häxkonster och trolldom men det gör ofta stor förbättring.

Kommer ni ihåg när CD-spelarna var nya på marknaden, mitten på 80-talet, och efter ett par år fanns det spelare från 3000:- och uppåt. Då var många av uppfattningen att CD som CD, det är ju digitalt, ettor och nollor, det kan inte spela någon roll…. Men man lärde sig.

Varför USB-Audio?

SOtM använder i princip alltid USB som gränssnitt i sina produkter.

Det finns en uppsjö av olika kontakter och format, så varför just USB.

Typisk baksida på en DAC, Följande ingångar Vänster till höger; AES/EBU, Coax SP-DIF (Både RCA och BNC kontakt, I2S (via HDMI kontakt) USB Samt Optisk Toslink.

Optisk Toslink

Fördelen är att den avskiljer galvaniskt, men den sällan stöd för mer än max 24/96 PCM. Det finns ingen DSD stöd alls. Sedan är tillgängliga sändare och mottagare inte av så hög kvalitet

Coax S/P DIF

Egentligen samma format som opitiskt, men med elektrisk överföring. Fungerar oftast upp till 24/192 samt stöd för DSD via DOP, men inte för de högsta upplösningarna.

AES/EBU

Detta är samma format som ovan, men med balanserad elektrisk överföring och högre signalstyrka. Fungerar oftast upp till 24/192 samt stöd för DSD via DOP, men inte för de högsta upplösningarna. Detta är studiostandarden.

I2S

Egentligen är detta ett format som finns internt i alla Spelare och DACar och på pappret det mest ideala formatet. Det klarar alla signalformat.

I det fallet det används mellan spelare och DAC finns det oftast 2 kontakttyper RJ45 (nätverkskontakt) eller HDMI, och detta utan att det är kompatibelt med nätverk eller HDMI. För att ytterligare komplicera saker finns det flera olika sätt som signalen kopplas i dessa kontakter. Olika tillverkare använder olika stift osv. Och de olika kopplingarna är inte kompatibla med varandra.

USB

Det som då återstår är USB. Egentligen är USB en datorprodukt och inte ursprungligen framtagen för ljud. Men det är idag en mycket vanlig standard som har det bredaste stödet för olika format och upplösningar. PCM 32/768 samt DSD512. Nackdelen är att eftersom USB inte är avsett för ljud kan kvaliteten på överföringen variera stort. SOtM har på sina spelare en USB-utgång som är optimerad för ljud, vilket innebär bättre klockkretsar, bättre filtrering mm. Sedan har man olika produkter som snyggar till USB för produkter som inte har SOtMs egna optimerade signalhantering.

 SOtM Produkter:

Spelare/Streamer/Digital Transport

sMS-200 Neo Mini

sMS-200 Neo Ultra

Nätdel

sPS-500

Nätverk

sNH-10G

iSO-CAT6

Master Klocka

sCLK.OCX10

Kablar & Tillbehör

SOtM har en Digital transport som heter sMS-200 som finns i flera olika utföranden och som kan byggas ut med olika tillbehör för att lyfta fram själva kärnan i musiken på ett bättre sätt.

Modellen finns i två versioner: sMS-200 Neo, och sMS-200 Neo Ultra

Båda modellerna kan hantera en rad olika sätt att ta emot musik via nätverk eller internet.

De kan fungera med ROON, Squeezeserver (LMS), Airplay, DLNA SpotifyConnect mfl vilket gör att den är mycket mångsidig och inte låst till någon specifik tjänst eller plattform.  

När man kopplat upp sin spelare kommer man åt gränssnittet genom att skriva http://eunhasu/index.php i en webbläsare.

Här finns alla tillgängliga program för uppspelning och du väljer det som passar dig bäst.

Ultra-modellen är utrustad med en mer avancerad klocka vilket ger en markant skillnad.

SOtM använder i princip enbart USB som digitalutgång, då det formatet har störst kompabilitet med olika högupplösta filformat och DSD och är vanligt förekommande på olika D/A omvandlare. Man hanterar USB mycket bättre än flertalet andra produkter och transporterna har dedikerade USB-utgångar för ljud. Att det gör stor skillnad är lätt att testa då de andra USB-portarna också kan strömma ljud, men de är avsedda för exempelvis USB-diskar mm för ljudlagring om så önskas.